ПРОГРАМА

творчого конкурсу за обраним фахом 

Галузь знань – 02 «Культура і мистецтво»

Спеціальність 025 «Музичне мистецтво»

 Творчий конкурс з фаху «Музичне мистецтво» складають абітурієнти, які вступають на напрям «Музичне мистецтво», спеціалізація: «Інструментально-оркестрова».

 На даний напрям приймаються особи, які мають фахову підготовку за програмами мистецьких навчальних закладів І рівня акредитації, а також, як виняток, особи, які мають повну загальну середню освіту і фахову підготовку відповідно до програм музичних навчальних закладів.

Творчий конкурс визначає відповідні навички та вміння, згідно нижчезазначених вимог.  

 Вимоги до проходження творчого конкурсу з спеціалізації «Інструментально-оркестрова».

На вступному випробуванні абітурієнт повинен виконати такі творчі завдання: 

• виконати концертну програму (поліфонію, велику форму, дві різнохарактерні п’єси на народні теми). 

  В ході виконання концертної програми абітурієнт повинен продемонструвати: 

• рівень володіння комплексом умінь та навичок гри на інструменті;

• глибоке розуміння художньо - образного змісту, музичної форми, жанрових та стильових особливостей творів програми;

• здатність до емоційного відгуку на музичну палітру та до сценічного перевтілення;

 • художньо - інтерпретаційні уміння. 

 

 «Інструментально-оркестрове мистецтво»

(Оркестр народних інструментів) 

ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАР

БАЯН

Бах Й.С. Прелюдії і фуги (ДТК. І-ІІ тт.); Органна прелюдія і фуга B-dur.

Холминов О. Сюїта.

Зубицький В. Болгарський зошит.

Стеценко К. - Яшкевич І.  Вечірня пісня.

Власов В. Ноктюрн.

Репников А. Капричіо.

Мясков К.  Український танець.

Шамо І.  Музики йдуть в гори.

Подгорний В. Варіації на тему української народної пісні “Ой чий то кінь стоїть”.

АКОРДЕОН

Бах Й.С. Прелюдії і фуги (ДТК. І ІІ тт.).

Марчелло Б. - Бах Й.С. Концерт d-moll.

Зубицький В. Болгарський зошит.

Семенов В. Болгарська сюїта.

Золотарьов Вл.  Дитячі сюїти.

Скарлатті Д. Сонати.

Власов В.  Експромт.

Різоль М.   Фантазія на буковинські народні теми.

Фросіні П.  Варіації на тему “Венеціанський карнавал”.

П’яццолла А. Танго.

СОПІЛКА

Бах Ф.Е. Сонати для флейти.

Пуньяні Г. Венеціанський карнавал.

Мійо Д. “Бразильєра” з сюїти “Скарамуш”.

Вимер І. Гуцульська рапсодія.

Колодуб Л. Старосвітські гуцульські награвання.

Попадюк В. Фантазія на теми гуцульських народних мелодій.

Корчинський М. Коломийки.

Шумейко В. Наспів.

Тимофіїв М. Гуцульська фантазія.

Льонко Є. Варіації.

СКРИПКА

Бах Й.С. Партити і сонати (2 частини на вибір).

Кабалевський Д. Концерт.

Брух М. Концерт №2.

Левицький І. Українська рапсодія.

Новачек С. Вічний рух.

Дініку Г. Румунський хоровод.

Порумбеску К. Балада.

Гриншпун О. Весняний хоровод.

Попадюк В. Концертна полька.

Терпелюк П. Гуцульська фантазія.

ЦИМБАЛИ

Бах Й.С. Концерти.

Вівальді А. Концерти.

Ліст Ф. Рапсодії.

Лисенко М. Елегія.

Глієр Р. Прелюд.

Бурдін В. Прелюдія і хора.

Аллага Г. Концертні етюди №№ 14-18.

Мясков К. Пісня.

Попадюк В. Фантазія на гуцульські народні теми.

Попічук Д. Концертна фантазія, Козачок.

ГІТАРА

Бах Й.С. Сонати, сюїти та партити для лютні, скрипки та віолончелі у перекладенні для гітари.

Вайс С.Л. Твори для лютні.

Доуланд Дж. Твори для лютні.

Брещанелло А. Сонати та партити.

де Нарваес Л. Твори для віуели.

де Нударра А. Твори для віуели.

Вальдеррабано Е. Твори для віуели.

Санз Г. Твори для віуели.

Сор Ф. Пєси, варіації, сонати, етюди.

Джуліані М. Сонати, рондо, варіації для гітари.

Каруллі Ф. Сонати, рондо, варіації для гітари.

Кост Н. П’єси, карписи та етюди.

Таррега Ф. П’єси, карписи та етюди.

Леньяні Л. П’єси, карписи та етюди.

Агуадо Д. П’єси, карписи та етюди.

Льобет М. П’єси, карписи та етюди.

Віла Лобос Е. П’єси. Прелюдії, етюди.

Морено-Торроба Ф. Сюїти, сонати.

Кастельнуого-Тедеско М. П’єси, сюїти, сонати.

Родріго Х. Цапатеадо.

Дієнс Р. Твори для гітари.

Панін П. Мініатюри та етюди для гітари.

Радзецький Ю. П’єси та етюди.

Затинченко О. П’єси та етюди.

Панченко Д. Обробки народних мелодій для гітари.

Карлаш В. П’єси та етюди.

Козлов В. Сюїти та П’єси.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Алексеев Б. Учебник гармонии / Б. Алексеев, А. Мясоедов. – М., 2000.

2. Ауэр Л. Моя школа игры на скрипке / Л. Ауэр. – М., 1965.

3. Власов В. Методика роботи баяніста на поліфонічними творами / В. Власов. – Тернопіль, 2010.

4. Гуревич Л. Скрипичные штрихи и аппликатура как средство интерпретации / Л. Гуревич. – Л., 1988.

5. Давидов М. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста) / М. Давидов. – К., 2004.

6. Дверій Р. Школа гри на хроматичній сопілці: у 2-х ч. / Р. Дверій. – Львів, 2008.

7. Михайленко Н. Методика преподавания игры на шестиструнной гитаре / Н. Михайленко. – К., 2003.

8. Семешко А. Виконавська майстерність баяніста. Методичні основи / А. Семешко. – Тернопіль, 2009. 

 

«Інструментально-оркестрове мистецтво»

(Духовий оркестр)

ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАР:

ФЛЕЙТА

Моцарт В.А. Концерт №1, №2

Плейель І.-Й. Концерт

Ромберг М. Концерт

Василенко В. Сюїта «Навесні»

Бах Й-С. Сонати №5, №6 , «Сициліана» з сонати мі-мінор

Гендель Г. Соната № 2

Фюрстенау А. , Цибін В. «10 концертних етюдів»

Келлер Х. 3-й зошит

Паганіні М. «24 каприси»

Андерсен К. Балада і танок сильфів

Бізе Дж. Менует із сюїти № 2 «Арлезіанка»

Боцца Е. Агрестід

Домінчин К. Скерцо

Дютійе А. Сонатіна

Жоліве А. Пісня Ліноса

Казелла А. Сициліана і Бурлеска

Чайковський П. Осіння пісня (перекл. І. Ягудіна)

Шостакович Д. Танок з «Балетної сюїти»

ГОБОЙ

Бах Й-С. Концерт до мажор, Соната соль мінор

Гідаш Ф. Концерт

Вівальді А. Соната до мажор

Крамарж Ф. Концерт

Пуленк Ф. Соната

Раков М. Соната

Ферлінг В. 48 етюдів

Люфт І. 24 етюди

Глієр Р. Анданте

Дранішніков В. Поема

Лисенко М. Колискова

КЛАРНЕТ

Вебер К. Варіації, Концертіно, Великий концертний дует

Крамарж Ф. Концерт

Щедрін Р. Сюїта

Гофман Р. 40 етюдів

Відеман Л. Етюди

Штарк Р. Етюди

Рахманінов С. Вокаліз

Лядов А. Прелюдія

Скорульський М. Ларго

Обер Д. Жига

ФАГОТ

Сен-Санс К. Соната

Дваріонас Б. Теми з варіаціями

Вейсенборн Ю. Етюди

Раков М. Етюд

Мільде Л. Етюди

Юрловський І. Гумореска

Гліер Р. Експромт

САКСОФОН

Готліб К. Концерт

Демерсман Ж. Венеціанський карнавал

Мійо Д. Сюїта «Скарамуш»

Ривчун А. Концертний етюд

Калінкович Г. Концерт-каприччіо

Форе Г. Павана

Колодуб Л. Українські витинанки

Боцца Е. Арія, Експромт і танець

Ривчук А. Етюди

ВАЛТОРНА

Моцарт В. 4 концерти

Колодуб Л. Концерт № 1

Сен-Санс К. Концертна п’єса

Копраш К. 60 вибраних етюдів

Дульський М. Етюди

Глазунов М. Мрії

Глінка М. Ноктюрн

Русанов В. Мелодія

Лисенко М. Сумний спів

Рахманінов С. Серенада

ТРУБА

Концерти для труби: Альбіноні, Арутюняна, Гедіке, Генделя, Гайдна,

Вівальді, Пескіна, Василенка, Бердиєва, Брандта

Арбан Ж. Школа

Вурм В. Етюди

Брандт В. Етюди

Свірський Р. Скерцо, Ноктюрн

Чайковський П. «День ли царит»

Рахманінов С. Весняні води, Вокаліз

Шостакович Д. Романс

Бердиєв М. Гумореска

Рахімов  К. Скерцо

Бердиєв  Н. Соната

Телеман Г.   Соната

Лойе Ж.  обр. Ж. Тільда Соната

Тессаріні К.  обр. Ж. Тільда Соната

ТРОМБОН

Блажевич В. Концерт № 2

Васильєв Є. Концертна п’єса

Блюм Л. Етюди

Григор’єв Б. Етюди

Чайковський П. Осіння пісня

Глазунов М. Пісня трубадура

Дж. Тартіні Адажіо

Сен-Санс К. Лебідь

БАРИТОН

Марчелло А. Концертіно

Лебедєв В. Концертне алегро

Блажевич В. Концертний етюд

Блок В. Поема

Арбан Ж. Школа

Вурм В. Етюди

Брандт В. Етюди

Сен-Санс К. Каватина

Степовий Я. «Розвійтеся з вітром»

ТУБА

Лебедєв В. Концертне allegro, Концерт №1

Лінк Р. Сонатина

Вільямс Дж. Концерт для туби

Зверєв А. Драматичне концертіно

Блажевич В. 70 етюдів

Кладницький В. Соната

Кротов Я. - Блажевич В. Концертний етюд

Григор’єв Б. 50 етюдів

Васильєв С. 24 мелодичних етюди

Блажевич В. Концерти №№2, 5, 6, 8

Гедіке О. Імпровізація

Боцца Е. Прелюдія і allegro в стилі Баха, Аllegrо і фінал

Чайковський П. Аріозо короля Рене

Сен-Санс К. Каватина

 

УДАРНІ ІНСТРУМЕНТИ

На вступному випробуванні абітурієнт повинен продемонструвати навички гри на таких інструментах: маримбі, віброфоні, малому барабані, літаврах, ударній установці.

Маримба:

• гами мажорні, мінорні, арпеджіо, також з використанням "тремоло";

• читання невеликих музичних фрагментів в повільному русі;

• твори: один крупної форми (частина концерту або сонати), або дві п’єси середньої та малої форми віртуозного характеру у супроводі фортепіано або під «мінус один».

Вібрафон:

• одна п’єса двома або чотирма палками з використанням педалі.

Малий барабан:

• "двійки" в різних нюансах, прискорюючи з повільного до швидкого темпу, з переходом на дріб та поверненням до повільного темпу;

• виконання парадидлів;

• ритмічне читання етюдів з використанням синкоп, пауз, тріольних, квінтольних, секстольних та септольних ритмів, з використанням різних нюансів.

Літаври:

• тремоло в різній динаміці;

• етюди та оркестрові фрагменти (К.М. Купинський, Школа, № 20);

• читання ритмічних етюдів.

Ударна установка:

• виконання ритмів в різних стилях;

• виконання парадидлів та вправ на координацію;

• дві віртуозні п’єси з акомпанементом джазового ансамблю або під «мінус один», де одна п’єса має бути в стилі Swing, а друга – в стилях Latin або Funk або Fusion (в кожному творі необхідно виконати Solo на ударній установці не менше одного квадрату, наприклад: D. Weckl «Island magic», T. Igoe «New ground», J. Riley «Out in the open»).

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Алексеев Б. Учебник гармонии / Б. Алексеев, А. Мясоедов. – М., 2000.

2. Друскин М. История зарубежной музыки / М. Друскин. – М., 1989. – Вып. 3; М., 1996. – Вып. 7.

3. Дубінін І. Гармонія / І. Дубінін. – К., 2002.

4. Дубовский И. Учебник гармонии / И. Дубовский, С. Евсеев. – М., 2005.

5. История русской музыки / общ. ред. О. Левашовой, И. Кандинского. – М., 1997.

6. История украинской музыки. – М., 2001.

7. Мюллер Т.Ф. Гармонія / Т.Ф. Мюллер. – М., 2011. 

8. Смаглій Г.А. Основи теорії музики / Г.А. Смаглій. – Харків, 2007. 

9. Хащеватська С.С. Інструментознавство : підручник / С.С Хащевська. – К. : Нова книга. – 2008.

10. Хоткевич Г. Музичні інструменти українського народу / Г. Хоткевич. – Харків, 2012.

 

«Інструментально-оркестрове мистецтво»

(Естрадно-джазовий оркестр)

ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАР:

ФОРТЕПІАНО

Скрябін О.  Прелюдії ор. 4,11

Гершвін Ж.  3 прелюдії для фортепіано

Якушенко І.  Джазовий альбом

Сасько Г.   Збірник «Мозаїка»

Міллер Г.  Серенада місячного світла

Джоплін С.  Регтайм

Крамер Д.  Автострада (концертний етюд)

Карабиць І.  Прелюдії

Дебюссі К.  Ляльковий Кек-уок з циклу «Дитячий куток»; Прелюдії: Менестрелі «Генерал Левайн»

АКОРДЕОН

Абреу Ф.  Tіко-тіко

Воссен А.  Карусель

Корчевий О.   Омський сувенір

Бажилін Р.  Барви літнього вечора

Россіні П.  Запаморочливий акордеон, Гарячі пальці, Веселий кабальєро

П’яццола А.   Лібертанго, Ундертанго

Гальяно Р.   Вальс Марго

Принчіппе Г.   Концерт

Власов В.  Кроки, Мені подобається цей ритм, Степ, Давай посвінгуємо Basso-ostinato

Черніков В.  Воронезький ковбой

ГІТАРА

Вільямс С. Блюз на вулиці Бейсі

Тіко-тіко Кубинська народна мелодія, Корковадо

Бобін А. Боса-нова

Косма Е. Опале листя, Ти для мене все

Колесник С. П’єса в класичному стилі

Молотков В. Відтінки моря

Паркер Ч. Донна Лі (бі-поп)

Козлов А. Листопад

Бах И.-С. Аллеманда из сюиты №3

Гендель Г.Ф. Соната №2

Таррега Ф. Арабское каприччио

Абреу С. Тіко-тіко

Монтгомери У. Вслед за ветром

Сатриани Джо The crush of love

Кореа Ч. Ты для меня всё

Капелюшок С. Нежность

Леннон Д., Маккартни П. Девушка

Рейнхардт Д. Облака

Роджерс Р. Голубая луна

Манчини Г. Дни вина и роз

Пасс Дж. , Эллис Х. Блюз в соль

Уоллер Ф. Жимолость

БАС-ГІТАРА

Пасс Джо Форфард Паос

Веллінгтон Д. Сі-Джет блюз

Марков Е. Джанго – Обробка теми Джю Льюіса

Косма Е. Опале листя

Бабій А. Позолочене століття

Двойкіна В. Імпровізація на тему Ч. Паркера «Дона Лі»

Янга В. «Стелла в світі зірок»

САКСОФОН

Дебюссі К. Маленький пастух

Косма Е. Опале листя (обр. М.Шапошнікової)

Вутс Ф. Джазова соната

Паркер Ч. Етюди, «Неділька»

Ліст Ф. Ноктюрн

Глієр Р. Романс

Калінкович Г. Концертне танго, концерт капріччіо

Мусоргський М. Старий замок

Рахманінов С. Вокаліз, Симфонічні танці

Римський-Корсаков М. Пісня Шемаханської цариці, Політ Джмеля

Хачатурян А. Танок з шаблями

Чайковський П. Баркарола

Гершвін Д.   Прелюдії

Равель М. Павана

ТРУБА

Саульський Ю. Балада

Степурко В. Трубач в джазі

Пауел Б. Жвава паризька вулиця

Гросс В. Ніжно

Сільвер Х. Подвійний удар

Сандовал А. Характерні етюди

Гілеспі Д. Ніч в Тунісі

Вандер С. Сер Дюк

Хабарі Ф. Блюзовий квадрат, Шалений блюз

ТРОМБОН

Бахолдін К. Коли не вистачає техніки

Давід А. Концертіно

Блажевич В. Концерт № 2

Тартіні Д. Адажіо

Васильєв С. Концертна п’єса

Гершвін Дж. Прелюдія № 2

Якушкін Е. Регтайм

Міллєр Г. Серенада сонячного світла

Цфасман Л. Невдале побачення

 

УДАРНІ ІНСТРУМЕНТИ

На вступному випробуванні абітурієнт повинен продемонструвати навички гри на таких інструментах: віброфоні, ударній установці.

Вібрафон:

• гами (до 3-х знаків) мажорні, мінорні, арпеджіо, читання невеликих музичних фрагментів в повільному русі;

• одна джазова п’єса, двома або чотирма палками з використанням педалі.

Ударна установка:

• виконання ритмів в різних стилях;

• "двійки" в різних нюансах, прискорюючи з повільного до швидкого темпу, з переходом на дріб та поверненням до повільного темпу;

• ритмічне читання етюдів з використанням синкоп, пауз, триольних, квінтольних, секстольних та септольних ритмів, з використанням різних нюансів;

• виконання парадидлів та вправ на координацію;

• дві віртуозні п’єси з акомпанементом джазового ансамблю або під «мінус один», де одна п’єса має бути в стилі Swing, а друга – в стилях Latin або Funk або Fusion (в кожному творі необхідно виконати Solo на ударній установці не менше одного квадрату, наприклад: D. Weckl «Island magic», T. Igoe «New ground», J. Riley «Out in the open»).

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:

1. Алексеев Б. Учебник гармонии / Б. Алексеев, А. Мясоедов. – М., 2000.

2. Бриль І. Практичний курс джазової імпровізації / І.Бриль. – М., 1999.

3. Друскин М. История зарубежной музыки / М. Друскин. – М., 1989. – Вып. 3; М., 1996. – Вып. 7.

4. Дубінін І. Гармонія / І. Дубінін. – К., 2002.

5. Дубовский И. Учебник гармонии / И. Дубовский, С. Евсеев. – М., 2005.

6. История русской музыки / общ. ред. О. Левашовой, И. Кандинского. – М., 1997.

7. История украинской музыки. – М., 2001.

8. Колліер Дж. Становление джаза / Дж. Колліер. – М. : Радуга, 2004.

9. Мюллер Т.Ф. Гармонія / Т.Ф. Мюллер. – М., 2011.

10. Конен В. Рождение джаза / В. Конен. – М. : Сов. композитор, 2002.

11. Смаглій Г.А. Основи теорії музики / Г.А. Смаглій. – Харків, 2007. –384с.

12. Чугунов Ю. Гармонія в джазі / Ю. Чугунов. – М., 2000.

 

Критерії оцінювання творчого конкурсу з фаху «Музичне мистецтво» 

На підставі Правил прийому, результати творчого конкурсу оцінюються за шкалою від 100 до 200 балів.

           

100 балів

25 балів

25 балів

25 балів

25 балів

Рівень технічної досконалості володіння музичним інструментом/ мануальним апаратом диригента/ вокальним апаратом співака

Рівень художньо-емоційного донесення музичного матеріалу

Рівень розвитку інтонаційно-ладового та гармонічного слухового аналітичного мислення

Рівень теоретичних фахових знань та інтелектуально-комуні-кативні властивості (колоквіум)
 

1. М’язова свобода мануального / вокального професійного апарата.

0-5

1. Гнучкість та виразність музичного фразування.

0-5

1. Аналіз інтервальних комплексів.

0-5

1. Знання основ фахової спеціалізованої теорії.

0-5

 

2. Активність та чіткість подачі музичного імпульсу (ауфтакт / атака звука).

0-5

2. Відчуття структурних елементів формотворення (логіка побудови кадансів, вміння вислуховувати і емоційно осмислювати фермати, паузи).

0-5

2. Аналіз гармонічних, акордових комплексів.

0-5

2. Знання основ історії розвитку виконавства (за фаховим спрямуванням: основні виконавські школи, яскраві представники –виконавці).

0-5

 

3. Володіння різними штрихами та видами звуковедення.

0-5

3. Відчуття стилістики музичного твору (епоха написання, стиль композиторського письма, жанровий різновид).

0-5

3. Аналіз ладо-тональних комплексів.

0-5

3. Знання основ історії музики (на прикладі творчої біографії композиторів представлених для творчого конкурсу творів).

0-5

 

4. Володіння виконавською технікою в різних темпових та динамічних співвідношеннях.

0-5

4. Емоційно-вольова складова подачі музичного матеріалу. Артистизм.

0-5

4. Чіткість та швидкість слухового відповідей на слуховому колоквіумі.

0-5

4. Представлення усної анотації музичних творів, що виконуються на творчому конкурсі.

0-5

 

5. Технічна складність програми творчого конкурсу.

0-5

5. Художньо образна та стильова різноманітність програми.

0-5

5. Знання теоретичної музичної термінології.

0-5

5. Загальне враження від ерудиції, комунікативних властивостей та творчого потенціалу абітурієнта.

0-5

 Програму творчого конкурсу можна скачати ТУТ